Pravidelné saunování má především tyto kladné vlastnosti:

* zlepšuje prokrvení tkání
* zvyšuje vylučování katabolických látek z organismu
* zlepšuje termoregulační mechanismy
* pomáhá ničit choroboplodné bakterie a viry a tím zvyšuje odolnost např.proti nachlazení a virózám

Pravidelné saunování výrazně zvyšuje odolnost organismu. Je známo, že chřipkou onemocní návštěvníci sauny jen vyjímečně. Jsou také méně náchylní ke vzniku nebo recidivě revmatických chorob. Saunování zmírňuje bolesti především svalstva a kloubů, uvolňuje křeče drobných průdušinek v dýchacích cestách, navozuje radostnou náladu. Bolesti v kloubech ustupují, stejně jako křeče zažívacích orgánů, změny na stěnách mozkových cév mnohdy odstraňují migrénové bolesti hlavy. Je výbornou terapií pro přetížené osoby. Po sauně dobře spí. Je-li mezi jednotlivými turnusy zachován interval nejlépe jednoho maximálně dvou týdnů, jde o „pravidelné saunování“.

Jak to funguje
„Sauna“ – slovo, které má původ ve finštině označuje v klasické podobě formu střídavé koupele, která vychází ze zajímavé vlastnosti dřeva: člověk se o ně nespálí, a to ani když okolní teplota dosahuje výše 60-100 stupňů °C. Vzduch přitom musí být dostatečně suchý, aby se mohl pot rychle odpařit a pokožka se příliš neohřála. K dokonalému samoochlazení organismu můžeme přidat tzv. Parní ráz, tedy efekt polití žhavých kamenů vodou. Po ní musí následovat ochlazení skutečné:ochlazení plic čerstvým vzduchem a pokožky studenou vodou nebo sněhem. Člověk snáší relativně dobře vysoké teploty i po delší dobu (5-10 i více minut). To že se tělo ani při 100 stupňů °C neuvaří, je dáno extrémním suchem v sauně. Obrana organismu proti změnám teploty se projevuje reakcí krevního oběhu. Tep se zrychluje obvykle o polovinu, krevní tlak kolísá jen mírně. Neurohormonální ochranný systém, tzv. hypofýza-nadledvinka reaguje zvýšeným vylučováním nadledvinkových hormonů. Projevuje se to např. tím, že odstraňuje nebo zmírňuje bolesti svalstva a kloubů, uvolňuje křeče v dýchacích cestách atd. Sauna uklidňuje, způsobuje ústup tísnivých pocitů, nervozity, podporuje tvorbu protilátek.

Pravidla saunování


1. Před příchodem do sauny byste neměli být těsně po jídle, ale ani hladoví, doporučujeme interval 2 hodin mezi jídly. Je vhodné v den sauny zvýšit příjem tekutin (voda, čaje). Před vstupem do kabiny sejměte všechny šperky, dejte si vlažnou sprchu a nazí (plavky prosím nepoužívejte), zahaleni v saunovací roušce či prostěradle, vstupte do sauny (zde máte zajištěno naprosté soukromí). Noste si své kartáčovací pomůcky a rozhodně je využívejte ke zvýšení prokrvení pokožky. Blízko kamen máte připraven škopík s vodou a vonnou esencí (na vyžádání a dle Vašeho výběru), dle libosti polévejte kameny pro zvýšení vzdušné vlhkosti.

2. Doba pobytu v sauně je individuální a měla by se řídit subjektivními pocity jednotlivce (obzvláště začínající saunaře prosím, aby se nesnažili držet krok se zkušenými saunaři). Pokud Vás začínají pálit boltce uší, špička nosu, lícní kosti, bradavky, konečky prstů nebo se Vám špatně dýchá, je nejvyšší čas odejít. Vhodná doba pobytu v sauně je u dětí 5 až 8 minut, dospělý člověk by měl vydržet až 15 minut. Teprve po této době se totiž teplota tělesného jádra zvýší o 1,5 – 2 stupně °C a začíná docházet k ničení choroboplodných zárodků.V sauně dodržujeme klid (šeptáme nebo úplně mlčíme). Ticho napomáhá k hlubší relaxaci organismu.

3. Po uplynutí dostatečné doby kabinu opusťte. Ochlazujte se pozvolna (aby nedošlo ke skokovému zvýšení krevního tlaku – platí zejména pro starší osoby a začátečníky) nejprve mírně vlažnou vodou ve sprše, poté otočte ventilem schlazovacího vodopádu, který Vám umožní prožitek z horské dravé řeky. Ochlazování věnujte pár minut a pak se přesuňte k relaxaci v pohodlném křesle. Dopřejte tělu nejméně 10min odpočinek k vyrovnání teplot, doplňujte tekutiny připravenou křišťálovou či minerální vodou. Cyklus vyhřátí , ochlazení a odpočinku opakujte 3krát. Při posledním ochlazování nepoužívejte mýdlo či šampon, aby nedošlo k podráždění kůže (vlivem vysokých teplot jsou póry rozšířeny).

4. Po posledním osušení se přesuňte do odpočívárny, kde setrvejte v klidu i 30 min, kde vyčkejte do pominutí veškeré průvodní jevů – pocitu chladu, pocení, případně závrati. Organismus se postupně vrací do běžného provozního režimu.

5. Po saunování nedoporučujeme náročnou fyzickou aktivitu, pobyt v zakouřeném prostředí, pití alkoholu. Ideální je saunování před spaním.

Kdy je saunování nevhodné nebo zakázané

1. Po nadměrné vyčerpávající tělesné nebo duševní námaze
2. Po vydatném jídle nebo nalačno
3. Při virózách nebo zánětlivých onemocněních
4. U žen v období menstruace nebo v těhotenství
5. Pro jedince, kteří mají problémy se srdcem, játry a ledvinami
6. U osob s vysokým krevním tlakem
7. Po zápase sportovců, kteří se vzájemně kontaktují ( box, karate, judo, fotbal, hokej apod.) Saunovat se mohou až za 24 hodin.
8. Pokud si nejste jisti svým zdravotním stavem, poraďte se prosím se svým lékařem

Ke zvýšení relaxačních účinků nabízíme různé vonné esence dle Vašeho výběru ( eukalypt, pryskyřice, rozmarýn aj.), čímž se efekt sauny ještě více zintenzivní.